9/5 Vilken måndag!

Idag blev de en hektisk dag..
Igår ramlade Ellen ner från en ruchkana, baklänges på en leksaksbil som låg på gräsmattan.
Och fick en bula.
jag tänkte att hon kunde ha fått hjärnskakning,men märkte inga symptom på de.
hon var bara ledsen , sen gick det över.
Efter ett tag klagade hon att hon hade ont i huvudet, då kolla jag och hon en ganska stor bula.
men inget annat.

de hände runt kl 6 på kvällen.

Sn när vi åkte hem så gick jag upp och la henne på en gång för hon verkade trött och va kinkig.
När hon skulle lägga sig så kunde hon inte ligga på rygg för hon hade för ont på huvudet, så jag gick och hämtade en is block och la på huvudet så bulan skulle åka ner lite.
Och pratade med en vännina, och under tiden jag gjorde det så somnade hon. Då började tankarna gå...
 kan de vara hjärnskakning... så blir man orolig.

på natten gick jag upp för att kolla till henne så att hon var ok.
Tänk vad knäpp man kan bli. jag var så rädd att hon skulle typ sluta andas eller typ bli medvetslös under sömnen.
Man tänker ju alltid de värsta.

Så idag när hon vaknade var hon på ganska gott humör.
Och sedan vände det.
 hon bara låg på soffan och nästan somnade om,, då började tankarna gå igen. och så pratade jag med henne för att hon skulle piggna upp lite.

och lite senare så ställde hon sig upp och blev blek i ansiktet och sa "mamma mår dålig,de e jobbigt". då trodde jag att hon skulle spy, så jag gick med henne till toan.
 Men hon tycker ju inte om att spy så jag tror att hon höll in de, för hon bara skrek "nej nej, jag vill inte" .
 sen gick det över.

Ringde mamma för att kolla vad hon tyckte jag skulle göra.
Hon sa att jag skulle ringa ner till bvc och se vad dom sa.
Men bvc öppnade inte förrens kl 9. och kl vad nog kanske halv 9 , så jag tänkte vänta.
 tills syrran ringde och sa att jag skulle ringa ner till vårdcentralen. för hon hade läst på internet, att de kunde vara allvar.
Jag ringde och berättade vad som hade hänt och då sa dom att vi skulle åka ner med henne för att kolla henne.


Vi åkte ner med henne. och då var hon ok, det är ju så typiskt att de ska avta när man ska till läkaren.
doktorn kollade henne och ringde till barnläkaren i jönköping och dom tyckte att vi skulle åka in med henne till jönköpings akut, för om det kunde vara något. dom ville vara på säkra sidan.

Varför vi inte fick åka in till värnamo var för att om hon skulle fått läggas in så fanns det inte där, närmast är i jönköping.

då blev man ju paff..
trodde inte vi skulle få åka in med henne.
Men de kändes skönt att dom tog de på allvar.

i jönköping fick vi vänta i ca 2 timmar, men de var inte så jobbigt att vänta. Ellen fick en glass och dom gick in kollade henne om hon mådde bra, och det gjorde hon ju för hon lekte och hoppade. 
Sen kollade på 2 läkare henne ordentligt och tyckte inte de fanns någon anledning till att dom skulle röntkas eller läggas in henne, för hon va så pigg och hade inga symptom på något. och hon hade inte spytt. läkaren kunde inte känna något huvudet som var ovanligt förutom bulan då. 
Men om hon skulle börja bli dålig och spy och  vara trött skulle vi åka in henne på en gång.

Hade vi åkt in med henne igår hade hon fått stanna.
för de första 24 h är kritiska, och då ska man ha koll på barnen för vad som helst kan hända.
Men efter som de nästan hade gått 24 h så behövdes det inte..

åhhh vad skönt det kändes. det var det ändra jag tänkte på,"inte stanna, inte stanna".
för då skulle de kännas allvarligt.och jag hade blivit mer orolig, och rädd.

Så fick åka hem.


Första gången något"allvarligt" händer Ellen.
hon har bara varit förskyld.
"peppa peppa., ta i träd."

första och sista gången hoppas jag. för fy fan vad jobbigt det är när sitt barn mår dåligt.

fick så ont i huvudet sen när vi åkte hem. tror de var att jag var orolig och spänd.
vi åt ju inget förrens vid halv 4 så kan varit det med..





Mamma har haft ont i foten/benet sen i lörkväll.
och igår svullnade den upp jätte mkt.
hon ringde ner idag så fick tid samtidigt som Ellen.

Läkaren sa att de kunde vara blodprop eller inflamation.
och skickade henne till värnamo för att göra ett ultaljud på benet.
som tur var det bara en inflamation.


Så var vår måndag..
hoppas ni hade en mycket bättre dag än vad vi hade.
nu ska jag sova. för åhh vad tröött jag är. håller på att somna här.



Go natt
XOXO




Kommentarer
Macarena

Min måndag var jobbig tills jag fick veta att Ellen och mamma var ok, då kunde jag slappna av. Men på kvällen så kom det igen, Emilia stoppade en massa papper i ena näsborren. Sjutton gubbar som hon säger trodde inte vi skulle få ut det för de satt jätte långt in men hon hade tur.

Allt slutade bra trots all oro… vilken tur..

2011-05-11 @ 16:20:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0